zondag 29 mei 2011

Tongtwisters

Vroeger als klein kindje leerde mijn opa mij dit uitspreken: ‘de kat krabt de krollen van de trap’. Na hééééél lang oefenen kon ik het eindelijk, zo leerde hij me er een heel pak. Waardoor ik nu veel lastige tongtwisters kan zeggen, en soms op een sneller tempo. Maar dit is niet voor iedereen makkelijk natuurlijk. Hier zijn er enkele dat ik heb gevonden op een site. Je merkt dat er hier vooral tongtwisters zijn waarbij elke eerste letter van het woord met dezelfde (mede)klinker begint. Kan jij ze ook zo goed? Hier al een voorsmaakje:

-De rollende rollen rollen rollend van de rollende roltrap.
-Hij raspte het rapst geraspte kaas.
-De scheve schaatser schaatste de schaterende schateraar op de schaatsbaan voorbij.
-De postkoetsier poetst de postkoets met postkoetspoets.
-De spiksplinternieuwe spiegel springt in duizend spiksplinternieuwe splinters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten